Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum to pierwsza część w całej serii, dająca początek zarówno głównej linii gier komputerowych z gatunku RPG, jak i strategii turowych Heroes of Might and Magic, oraz całej gamie spin-offów.

 

Historia Might and Magic I blog Hipogryf.pl

 

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum – początek

 

Gra została wydana w 1986 roku przez debiutującą firmę New World Computing, założoną przez Jona Van Caneghema, który był jednocześnie twórcą omawianej tutaj gry.

 

Jon Van Caneghem twórca serii Might and Magic
Jon Van Caneghem

 

Caneghem tworzył swoją grę przez 3 lata, wykorzystując do tego komputer Apple II. Jednak nie sam proces twórczy był tutaj najtrudniejszy – po napisaniu swojego tytułu Jon miał duże problemy ze znalezieniem wydawcy, który wprowadziłby jego dzieło na rynek. Nikt nie chciał zaryzykować z nieznanym gościem, który stworzył swoją grę w domowym zaciszu.

 

Ostatecznie Jon postanowił wydać Might and Magic jako self-publisher, tworząc tym samym New World Computing. Gra dystrybuowana była samodzielnie przez Jona, dosłownie z jego mieszkania, póki nie udało mu się pozyskać wydawcy, tym okazała się firma Activision.

 

Więcej o samej postaci Jona Van Caneghama pojawi się w poświęconym wyłącznie jemu, osobnym wpisie na blogu.

 

Gra nie tylko została ciepło przyjęta przez graczy, ale też dzięki jej popularności, szybko zaczęła trafiać na inne platformy, nawet konsole jak NES od Nintendo.

 

Tym samym, The Secret of the Inner Sanctum ukazało się na:

 

  • Apple II,
  • Mac,
  • MS-DOS,
  • Commodore 64,
  • NES,
  • MSX,
  • PC-Engine.

 

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum – fabuła

 

Miejscem akcji gry jest świat VARN-4. Kraina pełna zamków i rozległych terenów, mrocznych jaskiń i podziemnych miast, czy nawet wymiaru astralnego. Jeżeli jednak myślisz, że jest to typowe fantasy… no to czytaj dalej 😉

 

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum

 

Historia opowiada o zmaganiach sześciu śmiałków, w poszukiwaniu Inner Sanctum (swoistego odpowiednika naszego Świętego Grala). W trakcie swoich poszukiwań natkną się na informacje o tajemniczej postaci imieniem Corak i jego polowaniu na zaginionego złoczyńcę Sheltema. Z każdym kolejnym krokiem, ich przygoda splatać się będzie z postaciami Coraka i złowieszczego Sheltema, do tego stopnia, że sami będą musieli wziąć udział w pokrzyżowaniu przebiegłych machinacji złoczyńcy.

 

Pod sam koniec gry, nasza drużyna przechodzi przez wrota do innego wymiaru (“Gates to Another World”) i ląduje w świecie nazwanym CRON.

 

Mimo że z początku gra wydaje się przygodą w klimatach High Fantasy, z magią, mieczem i smokami. To im dalej gracz posuwał się w fabule, tym więcej zauważał elementów, które nie pasują do świata fantasy, a są bardziej powiązane z gatunkiem science fiction.

 

Sama nazwa krainy: VARN, to skrót od: Vehicle Astropod Research Nacelle. Gracze dowiadują się o Sheltemie, przy wraku czegoś co z pewnością było statkiem kosmicznym, a świat CRON to znowu: Central Research Observational Nacelle. Do tego sam Sheltem jest… no tego akurat nie powiem 😉

 

 

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum – mechanika

 

W grze mamy do wyboru 6 klas postaci, stworzonych na wzór tych znanych, chociażby z Dungeons and Dragons:

Knight – typowy fighter.
Cleric – postać uzdrawiająca.
Robber – odpowiednik złodzieja/skrytobójcy z innych gier RPG.
Sorcerer (w wersji na NESa nazwany Wizard) – to nasz typowy mag ofensywny.
Paladin – wojownik, który na wyższych poziomach dostaje dostęp do czarów Clerica.
Archer – łucznik, który na dodatek na wyższych poziomach dostaję dostęp do magii Sorcerera.

 

Dostępne rasy to:

  • Człowiek,
  • Elf,
  • Pół-ork,
  • Gnom,
  • Krasnolud.

Wybór rasy wpływa nieznacznie na początkowe statystyki postaci i jej odporność i formy ataku. W większości wersji mogliśmy tworzyć własnych bohaterów lub wykorzystywać i modyfikować “gotowce”, będące ustawione jako domyślna drużyna.

 

Świat jest przedstawiany jako labirynt, wykorzystujący interfejs z perspektywy pierwszej osoby. Gracz może się przesuwać do przodu lub do tyłu, lub obracać o dziewięćdziesiąt stopni w lewo, lub w prawo.

 

Poniżej screenshot prezentujący grę w ekran eksploracji:

 

Might and Magic 1 gameplay Hipogryf.pl

 

 

Po napotkaniu wroga możemy albo próbować uciec czy też poddać się / przekupić przeciwnika, albo też po prostu podjąć walkę. Jeżeli dojdzie do pojedynku, gra przechodzi w tryb walki:

 

Might and Magic ekran walki blog Hipogryf.pl

 

 

Na większości platform interfejs walki jest prezentowany w formie tekstowej. Walka odbywa się w trybie turowym, gdzie gracz wybiera akcję z listy opcji u każdego ze swoich bohaterów, może on atakować przeciwnika, używać magii czy spróbować uciec.

 

_  _  _

Dzięki info, jakie w komentarzu dał Sosna — grę możemy wesprzeć nakładą “Where Are We” (tutaj jest do niej >link<), która robi za swoistą auto-mapę w grze. Dzięki czemu, nie będziemy już krążyć w kółko po tym samym obszarze 😉

Warto się nią też zainteresować nie tylko przy M&M (od 1 do 5), bo działa też z innymi grami jak Wizardry czy Bard’s Tale.

 

Might and Magic Book One: The Secret of the Inner Sanctum – sprzedaż i odbiór

 

Gra do 1989 roku (od premiery w 1986) sprzedała się w ponad 100,000 egzemplarzach. Co na tamte czasy (gry video nie były tak popularne, jak obecnie) było naprawdę duży osiągnięciem.

 

Magazyny i recenzenci chwalili tytuł za fabułę, nieliniowość i wolność eksploracji, czy bogactwo treści w niej zawartej. Jako wady niektórych wersji wymieniano ograniczone grafiki przeciwników i ich brak animacji. Oczywiście tyczyło się to wersji komputerowych, bo już ta na NESa była o wiele bardziej przyjazna graficznie.

 

Might and Magic Book One Historia serii na blogu Hipogryf.pl

 

W 1988 roku Might and Magic dołączyło do Hall of Fame magazynu Computer Gaming World (co było naprawdę dużym osiągnięciem), pokonując niesamowicie popularnego wtedy Bard’s Tale i będąc zaledwie 0,01 za Ultimą III.

 

_ _ _

The Secret of the Inner Sanctum jest częścią zawartości Might and Magic® 6-pack Limited Edition, dostępnej chociażby w cyfrowej wersji na platformie GOG.COM

 

_ _ _

 

Poprzedni wpis z serii:

 

Historia Might and Magic blog Hipogryf.pl

 

 

Źródła:

  • https://www.mobygames.com/game/might-and-magic-book-one-secret-of-the-inner-sanctum
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Jon_Van_Caneghem
  • https://www.youtube.com/watch?v=Ue2EvW-0oTU
  • https://www.youtube.com/watch?v=zSosgD1KwxY
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Might_and_Magic_Book_One:_The_Secret_of_the_Inner_Sanctum
  • http://www.cgwmuseum.org/galleries/index.php?year=1988&pub=2&id=50

 



Arkadiusz Orzeł

Arkadiusz Orzeł

Staram się aktywnie promować czytanie, granie w gry planszowe i ogólnie pojętą fantastykę.

%d bloggers like this: